Când vine vorba de anvelopele pentru pasageri, există două tipuri de capacități de încărcare de luat în considerare: Standard Load (SL) și Extra Load (XL).
Din punct de vedere tehnic, există și Light Load, dar sunt extrem de neobișnuite și destul de specifice, așa că nu le vom detalia și pe acestea.
Aceste caracteristici nu au nimic de-a face cu indicele lor de sarcină, care determină greutatea maximă pe care o poate suporta o anvelopă, ci mai degrabă evidentiază dacă anvelopa este sau nu fabricată cu o structură ranforsată.
Tip | Abreviere | Presiune |
Incarcare Usoara (Light Load) |
LL | 35 PSI (2.4 bar) |
Incarcare Standard (Standard Load) |
SL | 35 PSI (2.4 bar) |
Incarcare Suplimentara (Extra Load) |
XL | 41 PSI (2.8 bar) |
Anvelope Standard Load (SL)
O anvelopă cu capacitate standard de încărcare, desemnată de indicele de încărcare, este o anvelopa Standard Load (SL). Anvelopele SL pot fi presurizate la maxim 35 psi (2.4 bar). Acestea pot rezista la presiunea greutății pe care indicele de sarcină o desemnează pe flancul lateral și nu au nicio armătură / ranforsare adițională în structura lor internă.
Anvelopele de încărcare standard sunt fabricate în principal pentru vehicule obișnuite de pasageri care sunt utilizate în mod uzual, de zi cu zi, și nu trebuie să transporte sau să reziste la sarcini mari. Deoarece sunt cele mai comune anvelope pentru autoturismele de pasageri, fie vor fi marcate cu SL pe peretele lateral al anvelopei, fie cu nimic.
- Anvelopele SL nu pot rezista la sarcini grele
- Anvelopele SL sunt destinate conducerii zilnice
Anvelope Extra Load (XL)
Anvelopele XL, sunt fabricate cu o structură internă ranforsată și pot fi umflate la o presiune maximă de 41 psi (2.8 bar). Structura internă ranforsată este obținută prin adăugarea de materiale suplimentare în timpul procesului de fabricație, de obicei la umărul anvelopei, pentru o rezistență suplimentară. Întăriturile, de asemenea, reduc la minimum posibila deformare a anvelopei și reduc posibilitatea deteriorării anvelopelor cauzate de impactul rutier.
Anvelopele XL sunt fabricate pentru a rezista la sarcini și presiuni de greutate mai mari decât cele ale anvelopelor Standard Load de aceeași dimensiune. De aici și numele Extra Load („Încărcare suplimentară”). Aceestea tind să fie utilizate în situații care necesită o capacitate de încărcare mai mare sau o mai bună siguranță a anvelopelor.
Dacă o anvelopă este un model XL, va fi notat pe peretele lateral într-unul din aceste moduri: Extra Load, XL sau Reinforced.
- Anvelopele XL au structuri interne ranforsate
- Anvelopele XL au o capacitate de încărcare mai mare
- Anvelopele XL sunt concepute pentru a rezista la sarcini grele
Deci care este diferența?
- Diferență în presiunea pe care o suporta anvelopele
- Anvelopele XL durează mai mult atunci când sunt utilizate în același mod ca și anvelopele SL
- Anvelopele XL au o rezistență mai bună la deteriorare
- Anvelopele SL sunt mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil
Diferența principală dintre anvelopele SL și XL de aceeași dimensiune este că o presiune mai mare poate fi utilizată cu o anvelopă XL care, la rândul său, crește capacitatea de încărcare a anvelopei. Capacitatea de încărcare mai mare se datorează designului special al anvelopei, deoarece anvelopa este capabilă să reziste la o presiune mai mare a aerului, care este direct legată de sarcina maximă. În timp ce anvelopa XL poate menține o presiune mai mare a aerului, nu același lucru este valabil și pentru o anvelopă SL. Anvelopele SL nu pot rezista la astfel de presiuni și umflarea excesivă a acestora poate cauza probleme grave, inclusiv daune și accidente.
Dacă anvelopele XL sunt utilizate în același mod ca și anvelopele SL, anvelopa XL va dura mai mult, datorită structurii întărite. Aceste anvelope pot parcurge distanțe mai lungi fără nicio deteriorare internă chiar și în cazul utilizării intense, cu condiția să se mențină presiunea corectă. Anvelopele XL sunt, de asemenea, rezistente la deteriorări mecanice și sunt capabile să suporte și presiunea de conducere la viteză mare. Modelele de anvelope Standard Load nu au această rezistență sporită la deteriorare, deoarece lipsesc întăriturile suplimentare. Cu toate acestea, deoarece greutatea lor totală este mai mică, oferă un consum mai bun de combustibil.
Pe care sa le alegi?
Dacă o mașină are nevoie de anvelope XL, acest lucru este de obicei menționat în manualul de utilizare al vehiculului. Dacă un șofer dorește să-și schimbe anvelopele SL cu XL, poate, dar trebuie să realizeze că vehiculul, controlul anvelopei și senzația de drum pot fi diferite. Dacă anvelopele Standard Load pot fi înlocuite cu modelele XL, același lucru nu se poate spune și invers.
Dacă în manualul de utilizare al unui vehicul scrie că are nevoie de anvelope XL, există de obicei un motiv întemeiat pentru asta. Uneori, anvelopele sunt necesare pentru a rezista la sarcinile mai mari pe care le poate transporta vehiculul sau doar pentru a face față greutății vehiculului în sine. Anvelopele XL sunt adesea fabricate pentru vehicule de performanță, deoarece structura internă specială întărită și compusul anvelopei oferă o tracțiune și rezistență mai mare pentru conducerea la viteză mare. Anvelopele de încărcare standard nu ar putea suporta presiunea și ar putea fi periculoase în acele situații.
Așadar, dacă vehiculul are nevoie de anvelope Extra Load, se recomandă achziționarea acestui tip. Dacă o anvelopă XL nu este necesară pentru vehicul, atunci proprietarul poate decide dacă dorește sau nu să schimbe anvelopele cu modelele XL. Dacă transportă încărcături mai mari împreună cu vehiculul sau dacă vehiculul este capabil de performanță la viteză mare, ar fi preferabile anvelopele XL. Cu toate acestea, anvelopele Standard Load vor funcționa la fel de bine și pentru astfel de vehicule.
Când decizi, păstrează în vedere:
- Anvelopele SL pot fi înlocuite cu XL
- Vehiculele care au nevoie de anvelope XL TREBUIE să aibă anvelope XL
- Anvelopele XL sunt utilizate și pentru vehicule de înaltă performanță